محل تبلیغات شما

در سیستم های حسابداری برای ثبت هر رویداد مالی از فرمی استفاده میكنند كه به آن " سند حسابداری" گفته میشود. سندهای حسابداری به دو نوع دستی و كامپیوتری تقسیم میشود. در سندهای دستی كه به صورت سنتی ازآنها استفاده میشده است، ابتدا سند را چاپ میكردند و سپس به صورت دستی اطلاعات را در آن وارد میكردند. البته این روش امروزه كاربرد چندانی ندارد. در اسناد كامپیوتری ، فرم خام سند توسط كامپیوتر نمایش داده میشود و پس از نمایش اطلاعات توسط كاربربا استفاده از كامپیوتر، در سند وارد میشود.

انواع سند

هر سند دارای چند ردیف است كه در هر ردیف حساب یا حساب هایی بدهكار و برخی از حساب ها نیز بستانكار میشوند. در علم حسابداری به هر ردیف یك آرتیكل گفته میشود.

با توجه به تعداد آرتیكل های موجود در اسناد حسابداری دو نوع سند وجود دارد:

  • سند ساده
  • سند مركب

 

تعریف سند ساده

سند حسابداری كه در تنها دو آرتیكل وجود دارد سند ساده نامیده میشود. به این معنا كه یك آرتیكل در سمت بدهكار و یك آرتیكل در سمت بستانكار نمایش داده میشوند

 

تعریف سند مركب

سند حسابداری كه در آن تعدا آرتیكل ها بیش از دوآرتیكل باشد سند مركب نامیده میشود. به این معنا كه در هر سمت سند میتواند چند آرتیكل وجود داشته باشد. تنوع چینش آرتیكل ها به شرح زیر میباشد

  • یك آرتیكل سمت بدهكار و چند آرتیكل سمت بستانكار
  • چند آرتیكل سمت بدهكار و یك آرتیكل سمت بستانكار
  • چند آرتیكل سمت بدهكار و چند آرتیكل سمت بستانكار

        البته باید این نكته را در نظر داشت كه در تمام انواع سند میبایست جمع طرف بدهكار و جمع طرف بستانكار با هم برابر باشد.

ثبت اسناد مركب نسبت به اسناد ساده معایب و مزایایی دارد . مهمترین مزیت اسناد مركب، كاهش تعداد اسناد و مهمترین معایب آن عدم امكان تحلیل سند در زمان ثبت سند دستی میباشد.

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

اسناد در جریان وصول

حساب های دریافتی( طرف حسابها)

سند ,آرتیكل ,سمت ,كه ,حسابداری ,میشود ,بدهكار و ,آرتیكل سمت ,كه در ,سمت بدهكار ,یك آرتیكل

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

راز نور شرمنده خدا